bila bicara perlu berhati-hati, penulisan perlu dari hati...

kedatangan yang diundang (part 1)

pada 21.12.12 - 23.12.12 keluarga dari Singapore datang ke rumah aku sempena cuti sekolah buat sekian kalinya. hepi rasa hati kami sekeluarga menerima kedatangan dari mereka. tak lupa juga wakil dari terengganu iaitu awie dan wife (ain), faizal dan mak tersayang.

keluarga dari terengganu datang pada 21.12.12 kol 2.30am. keluarga dari singapore bertolak dari Larkin pada pukul 10.00am dan sampai di perhentian (lupalah hentian apa.. salak selatan ker...) pukul 3pm


21.12.12 (jumaat) sementara menunggu famli dari singapore sampai sempat keluarga dari terengganu gi jalan2 di jusco dekat ngan opis aku so  masa lunch sempat ler aku joint mereka makan.



mak, nak posing jap... pasni sambung bebel balik k


 tak nampak lah mak... hahhahhaha


my hero...

Bonus 2012

Hari ini kami warga SAINS telah mendapat bayaran bonus yang tak disangka-sangka. Sykt dh nak bagi kan so... Alhamdulillah syukur pada Illahi semoga kami sekeluarga dimurahkan rezeki. Amin

sudah sebulan

dah hampir sebulan aku tak update blog aku nie. buka tak ada cerita terbaru tapi entah lah rasa malas plak nak update. nie dalam kepala dah terlalu banyak entry nak masukkan so mukadimahnya ucapan salam kepada kawan2 pembaca blog aku ni.

pertanyaan dia yang buat aku bingung

budak-budak zaman sekarang nie memang cepat belajar. apa sahaja yang mereka lihat mesti ada yang mereka akan ikut. tu sebab kita sebagai ibu bapa patut tahu memilih cerita yang dipaparkan di televisyen. so cuba layan masalah yang aku hadapi bila berdepan dengan putri

Ibu : along belikan ibu kunyit hidup
Along : ok
Putri : "senyap"
-----------------------------------------------
Beberapa minit kemudian

Along balik membawa kunyit yang dipesan, Putri berlari ke arah along sambil mengambil kunyit yang dibawa along. Kunyit bertukar tangan

-------------------------------------------------
Putri : ibu, kunyit ni tak gerak pun. Tadi ibu ckp kunyit idup ke along masa bawak dari kedai along jatuhkan ke? Tu yang kunyit dah tak gerak. Sekarang ni kunyit mati kan ibu?

Aku cuma tersenyum







selepas cuti

dah lebih seminggu aku tak update blog kesayangan aku ni. banyak sangat dalam kepala aku ni nak ceritakan pada kawan2. yang paling utama adalah si bujang aku dah jadi remaja... heheheheh

cuti tersepit

sebut je pasal cuti semua orang akan tersenyum sebab..... yeahaaaaa, tak payah pergi kerja. heheheheh. minggu depan cuti tersepit semua orang dah apply cuti termasuk aku. dan minggu depan jugaklah banyak benda nak kena buat, paling utama adalah hubby kena bawah along ke klinik berkhatam(sunat lah tu...)

eeeeemmmmmm.... si along ni siap cakap ngan aku dia nak sunat laser tapi dan hubby lebih suka dia sunat biasa. maksud biasa tu paham2 je lah kan klu ada yang tak paham tu buat2 paham je ler. tapi kalau yang boboy ni tak paham kena sunat lagi sekali...aku ska tu..... hahahhha.

minggu depan juga rombongan dari kampung datang (abah, mak, ina&anak, inie&anak, kaklong, ima, noman, pezal, liza, ana dan zakiyyah) keluarga aku ni dari singapore rumah mak sedara aku sebab dia buat kenduri kawen sepupu aku tapi aku tak pat pergi so mereka ni wakil aku dan hubby.

 


Kenali Wanita Melalui Cara Berjalan


Berginjat
Jika dari belakang kelihatan seperti berginjat, wanita yang berjalan seperti ini dipercayai tidak jujur. Ketika berbual, perkataan yang sering keluar dari mulutnya cenderung menyinggung perasaan orang lain.
Wanita yang berjalan seperti ini juga terkenal dengan sikap ego. Namun jangan risau, kerana wanita seperti ini biasanya menjadi pujaan ramai lelaki kerana memiliki wajah yang menarik.

Menoleh ke kiri dan ke kanan
Wanita yang berjalan sambil menoleh ke kiri dan ke kanan biasanya pandai menyimpan rahsia. Walaupun wanita seperti ini dianggap tidak jujur dan sombong tetapi ramai lelaki yang berusaha untuk menakluk hati mereka. Wanita seperti ini kononnya senang diatur dan diuruskan.

Menunduk
Wanita yang suka berjalan tunduk atau memandang ke bawah disifatkan memiliki sifat yang tertutup. Mereka hanya akan berbual dengan orang yang rapat dan mereka yang dipercayai sahaja.
Wanita seperti ini biasanya sukar ditakluk hatinya. Di samping sikapnya yang dingin, wanita seperti ini tidak peduli dengan kehidupan cinta. Namun, jika ada lelaki yang berjaya menawan hati mereka, dijamin akan mendapat kebahagiaan. Sebabnya, wanita jenis ini sangat setia dan tidak akan mengkhianati lelaki yang dicintainya.

Kepala menegak
Jika berjalan menatap lurus ke depan. Wanita seperti ini biasanya memiliki pendirian yang teguh dan bukan mudah hendak menggoncangkan imannya. Jangan sekali-kali menentang apa yang pernah dikatanya, jika anda tidak mahu pergaduhan kecil tercetus. Jangan hairan jika wanita seperti ini hanya mahu berbual dengan orang yang berpengalaman luas sahaja.

Badan bergoyang
Jika wanita berjalan dengan pergerakan badannya ke kiri dan ke kanan, tandanya wanita itu tidak ambil kisah dengan masalah yang berlaku. Apa pun masalah yang ada dihadapannya, ia akan dianggap kecil. Padahal masalah itu sebenarnya memerlukan kebijaksanaan untuk diselesaikan. Sifatnya yang suka ambil mudah menyebabkan banyak persoalan tidak dapat diselesaikan dan akibatnya merugikan diri sendiri.

Badan menegak
Jika berjalan badan tampak tegak. Wanita ini tegas menentukan sikapnya sendiri. Dia tidak mahu urusan peribadinya dicampuri oleh orang lain. Gaya bicaranya serius seperti ingin menunjukkan dia memiliki pendirian teguh. Yang menariknya, wanita ini bertanggungjawab terhadap apa yang dilakukannya. Dia menyenangi lelaki yang berdikari tanpa memiliki sifat-sifat yang manja.

Seperti zirafah
Jika berjalan seperti zirafah, maksudnya, ketika melangkahkan kaki, badannya kelihatan bergerak ke depan dan ke belakang. Wanita jenis ini memiliki perasaan sensitif. Dia seorang yang mudah terasa dan mudah tersinggung. Jadi, jika anda berbual dengan wanita seperti ini kenalah menjaga perasaannya agar tidak tersinggung, kerana wanita ini mudah mengalirkan air mata.

SUARA HATI2

kita tidak tau laut itu seberapa DALAM, tapi kita harus tau seberapa DALAM kita MENGENAL 0rang yang kita cintai, 
Kita tidak tau langit itu seberapa TINGGI, tapi kita harus tau seberapa TINGGI kita MENGHARGAI org yang kita cintai, 
Kita tidak tau bulan itu seberapa INDAH, tapi kita harus tau seberapa INDAH MASA2 yg telah kita LEWATI dgn org yg kita cintai, 
Kita tidak tau bintang itu seberapa BANYAK, tapi kita harus tau seberapa BANYAK PERHATIAN yg kita berikan utk org yg kita cintai, 
Kita tidak tau angkasa itu seberapa LUAS, tp kita hrs tau seberapa LUAS kita MENGERTI org yg kita cintai, 
Kita tidak harus MENCINTAI SESEORANG Yang Sempurna, tapi kita hrs MENCINTAI org yg tdk sempurna DENGAN CARA yg sempurna, Bukan karena ia SEMPURNA, tapi krn ia dapat MENYEMPURNAKAN hidup kita, 
Bukan karena ia INDAH, tapi karena ia dapat MEMBUAT segalanya menjadi INDAH utk kita, Cintailah orang APÀ ADANYA, bukan karena ADA APANYA...

SUARA HATI

 
KALAU 1 hari awak nak menangis, bagitau saya.
Saya tak janji nak buat awak tersenyum, tapi saya boleh menangis bersama awak

KALAU 1 hari awak ada mslh, bgtau saya.
Saya tak janji nak bagi awak penyelesaiannya, tapi awak boleh berkongsi dengan saya

KALAU 1 hari awak mahu berjalan pergi, bagitau saya.
Saya tak janji untuk halang awak pergi, tapi saya boleh berjalan bersama awak

KALAU 1 hari awak perlukan seseorang untuk mendengar cerita awak, bagitau saya. Saya janji akan ada untuk awak.

Tapi

KALAU 1 hari awak perlukan saya & saya tiada
mungkin kerana saya yang lebih memerlukan awak

GM Klang


ari ni seharian kuar shopping (shopping ke?)... sebenarnya aku ngan famli teman adik aku (awie & wife) cari manik untuk kedai pengantinnya di terengganu. jauh giler datang seremban pastu ajak kami ke klang. aku kalau bab2 bershopping nie memang malas skit, korang mesti hairan kan sebab aku wanita yang tidak berapa suka bershopping. bukan apa, aku ni jenis kalau nak beli sesuatu barang kuar rumah terus pergi ke tempat yang memang dituju untuk beli apa yang aku hajatkan tu.heheheheh...

berbalik pada GM Klang, hari nie ke klang pun jem balik seremban pun jem. penat giler badan aku yang bam2 ni. dah lah haus sebab hari nie panas terik perjalanan kami. di GM Klang tu tak delah best sangat pun. barang pun sama jer, kat seremban pun berlambak tapi entahlah.... mungkin aku ni memang bukan kaki habiskan duit (nak cakap aku ni penjimat lah tu... aku memang penjimat bab2 macam ni memang beruntung hubby aku... hahahhaha). tapi memang betul lah... (angkat bakul lagi)

aku tengok gm ni baru lagi beroperasi kerana ada kedai yang belum buka, tempatnya ala2 tesco je pun. macam aku cakap tadi barangan nya boleh didapati di seremban sahaja cuma adik aku cakap kalau nak beli borong murah. entah ler sebab aku tengok harga satu (kalau tak beli borong lah) sama jer ngan harga di seremban.

korang layan lah sedikit gambar yang aku tepek di blog kesayangan aku ni.

kami baru sampai

ada lah barang yang dia nak tu...

baju2 nya pun biasa je..






Hebatnya Perempuan


Petikan dari ceramah Ustaz Azhar Idrus (UAI)

ooo orang puang ...

mung bangung pagi , mung gerok suami ,
mung ajok suami berjemooh , mung jd makmung ,
mung masok , mung gosok baju suami ,
mung sedie kasut stokeng untuk suami ,
mung kuca tea , mung ato suami ke pitu pago , mung cium tangang ye ...

mung mitok maah ...
mung dok rehak ...

mung basoh baju pulok , mung pon lipak baju ,
mung kene tunggu van ikang pulok , mung beli laok maok ,
mung masok pulok , mung siang ikang ,
mung potong sayor , mung ggoreng ...

mung letih ...
mung dok rehak ...

tengohari , anok anok balik ,
anok tu lepo beg ngate , mung sabo ,
anok tu wak bising , mung redho ,
anok tu wak hhanya , mung senyum ,
anok tu nangih , mung tetak manih ...

mung taboh ...
mung dok rehak g ...

mung hidang makang tengohari ke anok ,
mung tukang suap , mung tukang basuh ,
mung tukang lap , mung tukang kkemah ...

sapa petang ...
mung dok rehak ...

suami pulok balek , mg belari cium tangang ye ,
mg mitok maah , mg hidang ke dye minung petang ,
mung bagi senyumang ke ye , mung hiborkang ati ye ...

mung letih ...
mung nyando tepi meseng nyo ...

garib tibe , mung ajok suami g ddengo kuliah ,
mung sedie juboh suami , mung sarong ppioh suami ,
mung hiborkang lagi , lagi dan lagi ...

mlm tibe , mung jd permaysuri ,
mung bahagiakan suami , mung jd bidadari ...

dengan jalan ninglah mung akang dapak syurge ...

*hebak mung orang ppuang* :)

Selepas kahwin nanti,


♥ Isteri masak ~> suami makan.
♥ Suami imam ~> isteri makmum.
♥ Suami baca doa ~> isteri aminkan.
♥ Isteri merajuk ~> suami pujuk.

~♥> Hidup saling melengkapi selepas perkahwinan. Bahagia kan? (,"(",)~

~♥> Itulah KEMANISAN sesudah sebuah PENANTIAN ♥
Walaupun PENANTIAN itu satu PENYIKSAAN tapi percayalah sebuah penantian yang disandarkan kepada REDHANYA tak kan sia2 dan kita akan merasai satu ANUGERAH yang terhingga dari sebuah PENANTIAN yang penuh dengan KESABARAN itu (,^^(^^,)

Siapa Wanita Cantik?

 gambar sekadar hiasan... hehehehh

Wanita cantik ialah:

1.Melukis kekuatan melalui masalah
2.Tersenyum saat tertekan

3.Tertawa saat hati sedang menangis
4.Tabah di saat terhina
5.Mempersona kerana memaafkan
6.Mengasihi tanpa balasan
7.Bertambah kuat dalam doa & pengharapan Ilahi…

Ya Allah… Walaupun aku tidak cantik dimata manusia, cukuplah sekadar cantik dihadapan-MU

1)MELUKIS KEKUATAN MELALUI MASALAH.

seorang perempuan itu akan terserlah kekuatannya apabila kita melihat bagaimana dia menghadapi masalah yang datang padanya.sama ada dia lemah mahupun semakin tabah dengan dugaan yang datang padanya.insyaAllah bagi yang kuat dia berjaya memanfaatkan ujian Allah padanya untuk meningkatkan kekuatan dirinya.

2)TERSENYUM SAAT TERTEKAN

percaya atau tidak.kalau benar-benar seorang wanita itu mampu melalui masalah yang dihadapi nya kita orang sekeliling dia tidak mampu meneka apakah perasaan dia yang sebenar.kenapa?kerana terlalu dalam untuk kita memahami perasaan dia yang selalu tersenyum tidak kira sama ada dia ada masalah ataupun sebaliknya.alangkah indahnya kalau aku turut sedemikian rupa.

3)TERTAWA SAAT HATI SEDANG MENANGIS

bukan saja-saja dia tertawa saat hatinya terluka dan menangis.dia bersikap sedemikian kerana dia mahu menjadi seorang yang tabah dan tidak mahu menyusahkan orang sekelilingnya.tambahan pula dia yakin akan pertolongan YANG ESA akan datang kepadanya.dan dia tetap tertawa menutup segala gundah dan kelukaan yang ada kerana keyakinannya terhadap bantuan Allah tidak pernah surut.

4)TABAH DI SAAT TERHINA

setiap yang baik itu sentiasa diuji olehNYA dan salah satu daripadanya ialah penghinaan dari manusia.tapi bagi seorang wanita yang cantik pekertinya semua itu bukan lah halangan untuk dia meneruskan hidupnya malah dia akan berusaha untuk menjadi lebih tabah untuk meghadapi hari yang mendatang.ketabahan yang ada dalam diri dia menjadi perisai untuknya menangkis segala hinaan daripada manusia lain yang tidak pernah mengenal erti ketakutan akan azab YANG ESA.

5)MEMPERSONAKAN KERANA MEMAAFKAN

bukan mudah untuk kita memaafkan kesalahan orang lain terhadap diri kita.lebih-lebih lagi apabila melibatkan kesalahan yang melukakan hati hingga hancur musnah sesebuah kehidupan itu.namun bagi seorang wanita yang cantik itu,kemaafan itu sentiasa diberikan kepada yang pernah melukakan malah menyakitkan hatinya.kerana baginya mereka-meraka inilah yang memberi peluang padanya untuk menjadi lebih tabah.subhanallah.

6)MENGASIHI TANPA BALASAN

kasihnya terhadap suami dan keluarganya memang datang dari hatinya yang ikhlas bukanlah kerana mengharapkan sebarang pembalasan.kerana bagi wanita yang cantik seperti ini kasihnya untuk meraka ini bukannya kasih yang dibuat-buat tetapi kasih yang tulus.malah meraka inilah yang membuatkan dia kuat menahan segala tomahan dan ujian dari YANG ESA.dan kasih seorang wanita yang cantik ini amat sukar untuk kita cari dimana-mana melainkan kasih seorang isteri dan ibu yang solehah.

7)BERTAMBAH KUAT DALAM DOA DAN PENGHARAPAN ILLAHI


dia hanya berharap kepada YANG ESA.dan dia juga tidak pernah mengenal erti lelah dalam terus berdoa tidak kira siang dan malam untuk kehidupan orang yang dia sayang.wanita yang cantik tidak mementingkan diri sendiri kerana mereka lebih mementingkan kepentingan orang yang mereka sayang.suami dan keluarga mereka tidak pernah terlepas dari setiap doa-doa yang dipohon kepada YANG ESA.

Khas untuk dirimu…Dirimu yang sedap mataku memandang.Cantik itu subjektif!

♥ Lelaki awesome ♥



Perempuan : "Aku selalu dipeluk Lelaki lain".
Lelaki : "Dan aku adalah Lelaki yang akan memelukmu dengan kasih sayang".

Perempuan : "You are not my FIRST kiss".
Lelaki : "And You are my First Kiss".

Perempuan : "Ramai Lelaki pernah menyentuh tubuhku".
Lelaki itu dengan sabarnya mengatakan : "Yang ingin aku sentuh adalah hatimu".

Perempuan : "Pernah ada Lelaki yang menganggapku sebagai pelacur".
Lelaki itu menatapnya : "Aku menganggapmu begitu baik, suci tak dinodai".

Perempuan itu menangis sambil tersenyum dan berkata: "Aku tak sesuai untuk dicintai oleh Mu !! Aku tak cantik !!".
Lelaki itu menatap matanya dalam², sambil tersenyum dan berkata : "Aku bukan Lelaki yang mencintai kecantikkan mu, tapi yang aku cintai adalah hatimu, sepenuhnya kerana Allah..'' ;)

Credit : Bercinta Selepas Nikah ♥

Raya Haji 2012

pertama sekali aku dan keluarga ingin mengucapkan selamat menyambut hari raya aidil adha kepada rakan2 blogger serta rakan2 yang mengenal diri ini semoga di bulan haji ini kita mendapat lagi keberkatan daripada Si Pencipta... Amin

Lembu nangis xbenti2,
Kambing plak sorok diri,
Unta boleh wat2 mati,
Ayam pura2 kene denggi,

Apahal binatang ni semua??

Patut la JUMAAT ni dah Raya Haji
^Selamat Hari Raya Aidiladha^

lagi2 dia...

nak cerita lagi pasal putri. apa jawapan korang kalau bila aku cakap "adik, awak jangan buat macam tu" dia jawab "ibu, ni adik bukan awak"...

macam mana aku nak cakap yea... susah jugak nak terangkan yang awak tu memang aku tujukan pada dia. adeh... poning den.


dan setiap hari asyik tanya "esok ibu keja tak?" bila aku tanya balik "kenapa adik tanya macam tu" dia jawab "tak de apa2" lagi poning den...

gambar diatas gambar umur dia 2 tahun lebih

anak ibu yang petah

ada yang tidak tahu yang aku ni sebenarnya seorang yang pendiam dan pemalu dulu kala. sekarang ni dah jadi kurang pemalu mungkin faktor umur dan kematangan yang membuak-buak... hahahahah

tapi sifat tu tidak turun pulak pada anak2 aku. mereka nie boleh di kategori kan sebagai ringan mulut (sedap sikit dengar dari banyak mulut... huhuhu) so si kecik tu kalau bercakap memang susah nak berhenti. ada masa kalau aku letih sangat boleh tertidur aku dengar leteran dia.

kalau tengok tv cerita yang si putri minat, jenuh aku nak translate mana ayat yang dia tak paham. kadang2 tu aku sendiri belum dengar apa yang pelakon tu nak cakap dia dah tanya dulu. geli ati aku bila melayan karenah si putri.

si along plak akan bercerita berkenaan apa yang dia minat sahaja. kalau cerita pasal sukan dia lah juara nak2 bab bola. memang kaki bola. bila cerita pasal bola aku mula lah boring tapi kerana sayang aku dengar sampai habis apa yang dia nak cerita kan....

anak-anak ibu.... ibu sayang sangat pada korang.

seksa


 korang nak tahu tak masalah aku apa sekarang? mana korang nak tahu kan kalau aku belom bagi tahu apa masalah aku, huhuhuh.....

masalah aku dekat opis sekarang adalah kena support perkara yang aku sendiri tak paham.huhuu... macam mana aku nak support sedangkan aku sendiri tak tahu perkara tersebut. complicated tak masalah aku ini? korang!!! tolong aku!!! macam mana nak settle kan masalah ini.

sakit kepala aku, sorang cakap macam ni sorang lagi cakap macam ni dan aku yang duk kat tengah-tengah jadi mangsa keadaan sebab tak tahu mana satu yang betul mana satu yang salah.....

kalau korang tak paham apa masalah aku sekarang nie sila lah abaikan yea... hahahahahha

seminggu yang singkat


kejap jer aku rasa minggu nie. banyak benda aku kena buat seminggu ni. rasa macam tak cukup masa plak. ari selasa basuh rumah yang aku nak sewa kan tu. dah lah basuh malam lepas training netball. letih bukan kepalang rasanya. kepala berdenyut2 je.

rabu dan khamis kena jadi cikgu komputer. minggu nie start balik kursus yang under aku dan unit ict. rasa tak cukup tangan, tak tahu mana nak buat dulu. dengan sistem yang baru dilancarkan. huh.... penat giler rasanya.hari nie aku datang kerja (ahad) sebab nak siapkan bajet 2013 untuk department aku.

dah selesai sikit baru lega rasanya kepala aku nie. selagi kerja tak siap rasa macam tak tentu arah plak rasa jiwa aku nie. macam kata rockers jiwa kacau...

CINTA SEJATI SEORANG IBU TERHADAP ANAK-ANAKNYA



Indah kan permandangan diatas? cuba bayangkan betapa cantiknya ciptaan Illahi.... Cerita dibawah aku google untuk tatapan serta pedoman kita bersama
Wanita itu sudah tua, namun semangat perjuangannya tetap menyala seperti wanita yang masih muda. Setiap tutur kata yang dikeluarkannya selalu menjadi pendorong dan bualan orang disekitarnya. Maklumlah, ia memang seorang penyair dua zaman, maka tidak kurang pula bercakap dalam bentuk syair. Al-Khansa bin Amru, demikianlah nama wanita itu. Dia merupakan wanita yang terkenal cantik dan pandai di kalangan orang Arab. Dia pernah bersyair mengenang kematian saudaranya yang bernama Sakhr :

"Setiap mega terbit, dia mengingatkan aku pada Sakhr, malang. Aku pula masih teringatkan dia setiap mega hilang di ufuk barat Kalaulah tidak kerana terlalu ramai orang menangis di sampingku ke atas mayat-mayat mereka, nescaya aku bunuh diriku."

Setelah Khansa memeluk Islam, keberanian dan kepandaiannya bersyair telah digunakan untuk menyemarakkan semangat para pejuang Islam. Ia mempunyai empat orang putera yang kesemuanya diajar ilmu bersyair dan dididik berjuang dengan berani. Kemudian puteranya itu telah diserahkan untuk berjuang demi kemenangan dan kepentingan Islam. Khansa telah mengajar anaknya sejak kecil lagi agar jangan takut menghadapi peperangan dan cabaran.

Pada tahun 14 Hijrah, Khalifah Umar Ibnul Khattab menyediakan satu pasukan tempur untuk menentang Farsi. Semua Islam dari berbagai kabilah telah dikerahkan untuk menuju ke medan perang, maka terkumpullah seramai 41,000 orang tentera. Khansa telah mengerahkan keempat-empat puteranya agar ikut mengangkat senjata dalam perang suci itu. Khansa sendiri juga ikut ke medan perang dalam kumpulan pasukan wanita yang bertugas merawat dan menaikkan semangat pejuang tentera Islam.

Dengarlah nasihat Khansa kepada putera-puteranya yang sebentar lagi akan ke medan perang, "Wahai anak-anakku! Kamu telah memilih Islam dengan rela hati. Kemudian kamu berhijrah dengan sukarela pula. Demi Allah, yang tiada tuhan selain Dia, sesungguhnya kamu sekalian adalah putera-putera dari seorang lelaki dan seorang wanita. Aku tidak pernah mengkhianati ayahmu, aku tidak pernah memburuk-burukkan saudara-maramu, aku tidak pernah merendahkan keturunan kamu, dan aku tidak pernah mengubah perhubungan kamu. Kamu telah tahu pahala yang disediakan oleh Allah kepada kaum muslimin dalam memerangi kaum kafir itu. Ketahuilah bahawasanya kampung yang kekal itu lebih baik daripada kampung yang binasa."

Kemudian Khansa membacakan satu ayat dari surah Ali Imran yang bermaksud, "Wahai orang yang beriman! Sabarlah, dan sempurnakanlah kesabaran itu, dan teguhkanlah kedudukan kamu, dan patuhlah kepada Allah, moga-moga menjadi orang yang beruntung." Putera-putera Khansa tertunduk khusyuk mendengar nasihat bonda yang disayanginya.

Seterusnya Khansa berkata, "Jika kalian bangun esok pagi, insya Allah dalam keadaan selamat, maka keluarlah untuk berperang dengan musuh kamu. Gunakanlah semua pengalamanmu dan mohonlah pertolongan dari Allah. Jika kamu melihat api pertempuran semakin hebat dan kamu dikelilingi oleh api peperangan yang sedang bergejolak, masuklah kamu ke dalamnya. Dan dapatkanlah puncanya ketika terjadi perlagaan pertempurannya, semoga kamu akan berjaya mendapat balasan di kampung yang abadi, dan tempat tinggal yang kekal."

Subuh esoknya semua tentera Islam sudah berada di tikar sembahyang masing-masing untuk mengerjakan perintah Allah iaitu solat Subuh, kemudian berdoa moga-moga Allah memberikan mereka kemenangan atau syurga. Kemudian Saad bin Abu Waqas panglima besar Islam telah memberikan arahan agar bersiap-sedia sebaik saja semboyan perang berbunyi. Perang satu lawan satu pun bermula dua hari. Pada hari ketiga bermulalah pertempuran besar-besaran. 41,000 orang tentera Islam melawan tentera Farsi yang berjumlah 200,000 orang. Pasukan Islam mendapat tentangan hebat, namun mereka tetap yakin akan pertolongan Allah .

Putera-putera Khansa maju untuk merebut peluang memasuki syurga. Berkat dorongan dan nasihat dari bondanya, mereka tidak sedikit pun berasa takut. Sambil mengibas- ngibaskan pedang, salah seorang dari mereka bersyair,

"Hai saudara-saudaraku! Ibu tua kita yang banyak pengalaman itu, telah memanggil kita semalam dan membekalkan nasihat. Semua mutiara yang keluar dari mulutnya bernas dan berfaedah. Insya Allah akan kita buktikan sedikit masa lagi."

Kemudian ia maju menetak setiap musuh yang datang. Seterusnya disusul pula oleh anak kedua maju dan menentang setiap musuh yang mencabar. Dengan semangat yang berapi-api ia bersyair,

"Demi Allah! Kami tidak akan melanggar nasihat dari ibu tua kami Nasihatnya wajib ditaati dengan ikhlas dan rela hati Segeralah bertempur, segeralah bertarung dan menggempur musuh-musuh bersama-sama Sehingga kau lihat keluarga Kaisar musnah."

Anak Khansa yang ketiga pula segera melompat dengan beraninya dan bersyair,

"Sungguh ibu tua kami kuat keazamannya, tetap tegas tidak goncang Beliau telah menggalakkan kita agar bertindak cekap dan berakal cemerlang Itulah nasihat seorang ibu tua yang mengambil berat terhadap anak-anaknya sendiri Mari! Segera memasuki medan tempur dan segeralah untuk mempertahankan diri Dapatkan kemenangan yang bakal membawa kegembiraan di dalam hati Atau tempuhlah kematian yang bakal mewarisi kehidupan yang abadi."

Akhir sekali anak keempat menghunus pedang dan melompat menyusul abang- abangnya. Untuk menaikkan semangatnya ia pun bersyair,

"Bukanlah aku putera Khansa', bukanlah aku anak jantan Dan bukanlah pula kerana 'Amru yang pujiannya sudah lama terkenal Kalau aku tidak membuat tentera asing yang berkelompok-kelompok itu terjunam ke jurang bahaya, dan musnah mangsa oleh senjataku."

Bergelutlah keempat-empat putera Khansa dengan tekad bulat untuk mendapatkan syurga diiringi oleh doa munajat bondanya yang berada di garis belakang. Pertempuran terus hebat. Tentera Islam pada mulanya kebingungan dan kacau kerana pada mulanya tentera Farsi menggunakan tentera bergajah di barisan hadapan, sementara tentera berjalan kaki berlindung di belakang binatang tahan lasak itu. Namun tentera Islam dapat mencederakan gajah-gajah itu dengan memanah mata dan bahagian-bahagian lainnya. Gajah yang cedera itu marah dengan menghempaskan tuan yang menungganginya, memijak-mijak tentera Farsi yang lainnya. Kesempatan ini digunakan oleh pihak Islam untuk memusnahkan mereka. Panglima perang bermahkota Farsi dapat dipenggal kepalanya, akhirnya mereka lari lintang-pukang menyeberangi sungai dan dipanah oleh pasukan Islam hingga air sungai menjadi merah. Pasukan Farsi kalah teruk, dari 200,000 tenteranya hanya sebahagian kecil saja yang dapat menyelamatkan diri.

Umat Islam lega. Kini mereka mengumpul dan mengira tentera Islam yang gugur. Ternyata yang beruntung menemui syahid di medan Kadisia itu berjumlah lebih kurang 7,000 orang. Dan daripada 7,000 orang syuhada itu terbujur empat orang adik-beradik Khansa. Seketika itu juga ramailah tentera Islam yang datang menemui Khansa memberitahukan bahawa keempat-empat anaknya telah menemui syahid. Al-Khansa menerima berita itu dengan tenang, gembira dan hati tidak bergoncang. Al-Khansa terus memuji Allah dengan ucapan,

"Segala puji bagi Allah, yang telah memuliakanku dengan mensyahidkan mereka, dan aku mengharapkan dari Tuhanku, agar Dia mengumpulkan aku dengan mereka di tempat tinggal yang kekal dengan rahmat-Nya!"

Al-Khansa kembali semula ke Madinah bersama para perajurit yang masih hidup dengan meninggalkan mayat-mayat puteranya di medan pertempuran Kadisia. Dari peristiwa peperangan itu pula wanita penyair ini mendapat gelaran kehormatan 'Ummu syuhada yang ertinya ibu kepada orang-orang yang mati syahid."

kenapa wanita tidak digalakkan beranak pada usia lepas 35 thn?



kerana.....................
hormon dikala usia 35thn ke atas sangat lemah
kebanyakan wanita mengandung sangat lesu/tidak bermaya
dan keinginan seks sgt kurang bila mengandung
 
dan..................
dikala usia lelaki mencecah 40an nafsunya semakin tinggi
wanita perlu bersiap sedia utk melayan nafsu seks suami
dengan baik dan tanpa memikirkan perkara yang remeh
(cth spt: menjaga anak kecil di usia 40an)

wanita diusia 40an patut memikirkan cara utk mencantikkan diri
dan badan bukan memikirkan utk menambah anak lagi
sbb itu kebanyakan lelaki akan meragam diusia begini
kerana kita tak pentingkan penjagaan diri kita agar sentiasa
cantik di mata suami...............

oleh itu......................
cari pelbagai alternatif utk menghalang diri dari mengandung
di usia 35 ke 40an.....
kerana............................

di usia sebegitulah kita seharusnya memikirkan cara utk
berseronok dengan suami....................... cuba lakukan utk kebaikan bersama
Insya Allah.........Ikhtiar Tawakkal Redha

LIDAH DAN HATI




Siapa boleh baca hati kita jika kita sendiri yang tahu apa yang ada dalam hati kita? Siapa boleh jaga lidah kita jika kita sendiri tidak dapat nak jaga?....


Pada suatu hari, Luqman disuruh oleh tuannya menyembelih seekor kambing. Tuannya meminta Luqman mengeluarkan 2 keping daging yang sangat besar khasiatnya. Setelah Luqman al-Hakim menyembelih seekor kambing, beliau mengeluarkan lidahdan hati kambing tersebut. Beliau memasak dan menghidangkan untuk tuannya

Pada suatu hari yang lain, tuannya menyuruh Luqman sekali lagi menyembelih seekor kambing. Kali ini dia menyuruh Luqman mengeluarkan dua keping daging yang paling menjijikkan. Sekali lagi Luqman yang bijaksana itu pun mengeluarkan lidah dan hati kambing. Beliau memasak dan menghidangkan kepada tuannya.

Tuannya berasa hairan dengan perbuatan Luqman itu, lalu dia memanggil dan bertanya kepada Luqman: "Wahai Luqman, bila saya meminta engkau mengeluarkan2 keping daging yang paling baik, engkau mengeluarkan lidahdan hati. Sekarang ini saya meminta engkau mengeluarkan dua keping daging yang paling menjijikkan, engkau mengeluarkan lidah dan hati nya juga. Bolehkah engkau terangkan apa maksudmu??"

Luqman al-Hakim menjawab: "Wahai tuan, memang lidah dan hati itu adalah dua bahagian yang paling baik jika seseorang itu pandai memeliharanya. Akan tetapi jika seseorang itu tidak pandai memelihara dan mengawalnya, maka kedua-duanya boleh membinasakan dirinya. Hati dapat menimbukan niat yang ikhlas dan baik. Ia boleh menimbulkan niat yang buruk dan jahat, curang dan dengki. Lidah pula boleh menuturkan kata-kata yang baik dan manis. Ia juga boleh memberi pengajaran kepada manusia. Sebaliknya ia juga boleh mengeluarkan kata-kata yang kotor dan keji. Ia juga boleh menyebabkan permusuhan sesama manusia. Disebabkan lidah, manusia boleh berperang dan bunuh-membunuh
.