bila bicara perlu berhati-hati, penulisan perlu dari hati...

Minum Air Panas Atau Air Sejuk, Mana Lebih Baik?


Air antara unsur yang sangat penting dalam tubuh manusia kerana 70 peratus tubuh manusia mengandungi air dan tubuh lebih memerlukan air berbanding makanan.

Ramai yang beranggapan air sejuk tidak baik untuk kesihatan. Namun sebenarnya minum air sejuk juga baik untuk tubuh tetapi haruslah diambil pada waktu yang sesuai.

Jadi bila masa yang sesuai untuk minum air panas dan air sejuk? Ini antara waktu yang tepat untuk anda mengambilnya.


Ini masa sesuai untuk anda minum air sejuk

[Selepas bersenam]
Sewaktu bersenam, suhu tubuh akan meningkat dan minum air yang sejuk akan menurunkannya kembali.

[Melawan panas]
Minum air sejuk terutama pada musim panas disarankan bagi kesihatan tubuh. Air sejuk diserap dengan cepat oleh tubuh dibanding air panas.

[Membantu menurunkan berat badan]
Kunci penurunan berat badan adalah menaikkan kadar metabolime tubuh agar dapat membakar kalori lebih banyak lagi.

Antara cara paling berkesan untuk tujuan ini adalah minum atau mandi air sejuk, ia dapat meningkatkan metabolisme tubuh.

[Jangan minum air sejuk ketika sedang makan]
Minum air sejuk semasa makan atau selepas makan akan menyebabkan tubuh membuang banyak tenaga untuk meningkatkan suhunya. Ia akan melambat pencernaan yang hujungnya berkait dengan masalah lemak pada perut.


Minum air panas pun banyak manfaatnya

Tak lengkap jika tak huraikan tentang manfaat minum air panas atau suam yang mana sangat bagus untuk mereka yang mengalami masalah pencernaan dan masalah kulit.

[Mempercepatkan pencernaan]
Menurut perubatan Ayuverda dan masyarakat Cina kuno, sebaiknya minum segelas air suam pada pagi hari. Ia akan mengaktifkan sistem pencernaan dan mencegah masalah pada perut.

[Mengeluarkan toksin dari tubuh]
Minum air suam juga membantu mengeluarkan toksin dari tubuh selain membersihkan tubuh dan mencegah jerawat serta masalah kulit.

Untuk menambah khasiatnya, tambah perahan jus lemon dalam segelas air suam dan minum setiap pagi.

[Melancarkan pernafasan]
Air panas juga baik bagi mereka yang memiliki masalah pada saluran pernafasan. Air ini membantu pengeluaran lendir di saluran pernafasan.

[Mengurangkan rasa sakit]
Sewaktu air panas mengalir dalam aliran darah, ia sekaligus berfungsi sebagai penghilang rasa sakit semula jadi. Jadi jika mengalami sakit pada sendi atau perut kerana haid, segelas air hangat dapat membantu mengurangkan rasa sakit tersebut.

Moga bermanfaat.


Be First to Post Comment !
Post a Comment